Enkel administration med digital personalliggare! Gör det enkelt för dig att ha en digital personalliggare tillgänglig istället för att förlita dig på att alla korrekt fyller i en personalliggare manuellt i en bok.
Prova gratis 1 månad.
Se priserChronox personalliggare visar arbetstider och ger en förteckning över vilka som är verksamma på arbetsplatsen. Syftet är att upptäcka svartarbete och främja en sundare konkurrens i branschen
En personalliggare är en förteckning på vilka som är verksamma på arbetsplatsen eller i verksamhetslokalen och vilka som är närvarande. Den ska också tydligt visa när arbetspassen börjar och slutar. Skatteverket ska ha möjlighet att göra oannonserade kontrollbesök för att kontrollera personalliggaren. Gör det enkelt för dig att ha en digital personalliggare tillgänglig istället för att förlita dig på att alla korrekt fyller i en personalliggare manuellt i en bok.
Personalliggare ska föras av den som bedriver byggverksamhet, restaurangverksamhet, fordonsserviceverksamhet, livsmedels- och tobaksgrossistverksamhet, kropps- och skönhetsvårdsverksamhet eller tvätteriverksamhet. Det finns få undantag.
Mer information hittar du här på Skatteverket.
Uppgifter som ska finnas i en personalliggare är:
Uppgifterna ska sparas i två år av näringsverksamheten.
Saknas det en personalliggare eller att den inte är korrekt ifylld kan Skatteverket besluta om en kontrollavgift på 12 500 kr. Skatteverket kan göra flera oanmälda arbetsplatsbesök för att kontrollera personalliggaren
Personalen på arbetsplatsen checkar enkelt in via en centralenhet eller mobilappen. Är det första gången de anländer kan de registrera sina uppgifter via centralenheten. Lämpligt är att centralenheten, som är en surfplatta, placeras i ett gemensamt utrymme. När väl personalen är registrerade kan de enkelt checka in- och ut med hjälp av antingen centralenheten eller mobilappen.